כאבי גב תחתון לאחר אפידורל – האם יש קשר?

רוצים שמומחה גב מומלץ מטעמינו, יצור איתכם קשר כדי לגדוע את הסבל? – פנו אלינו כעת.

אפידורל – זהו הפתרון הפופולארי שרוב הנשים היולדות בוחרות בו, על מנת למנוע כאבי תופת במהלך הלידה. והאמת? קשה לדמיין את מחלקת היולדות ללא זריקת הפלא הזו. מאז שזריקת האפידורל שולבה כטיפול נגיש לכל מי שחפצה בו במחלקות הילודה השונות, תהליך הלידה הפך לפחות מסובך ודרמטי ולהרבה פחות כואב.
העניין הוא שהרבה נשים מתמודדות עם כאבי גב תחתון חזקים לאחר הלידה, ומי שמסומן כאשם בכך הוא האפידורל.
האם יש בסיס לטענה שאפידורל גורם לכאבי גב תחתון, או שמדובר באגדה אורבנית? על כך תקראו בשורות הבאות.

אפידורל

תוכן עניינים

מעט רקע על זריקת האפידורל.

זה קורה ביותר ויותר לידות של נשים, היולדת הפוטנציאלית נשאלת מראש האם היא מעוניינת להיעזר עם הרדמת אפידורל במהלך הלידה, ובמידה ותשובתה היא חיובית, כך אכן יהיה.

התפיסה הרווחת היא שאפידורל, הוא החומר אותו מזריקים במהלך הלידה, אך אין זה נכון. השם 'אפידורל' ניתן לזריקה זו בעקבות החלל האפידורלי (האזור שבין חוט השדרה לתעלת החוליות שסובבת אותו) אליו מוזרקים החומרים המיוחדים.

זריקת אפידורל כוללת בתוכה חומר מאלחש, הגורם להרדמה של האזור המדובר בגב.

את זריקת האפידורל רובנו מכירים מחדר הלידה. אבל השימוש בזריקה נעשה גם במקרים של כאבי גב חזקים, בעקבות פריצת דיסק, היצרות תעלת עמוד השדרה ובעיות גב נוספות. את הזריקה ניתן לתת לכל אורכו של עמוד השדרה, וכמובן שהמיקום המדויק נקבע לפי הצורך הספציפי.

לצד העזרה האדירה של זריקת האפידורל, שמסייעת לנשים לחוות לידות קלות יותר, ולגברים לנשים כאחד להשיג שליטה על כאבי גב תחתון איומים. יש גם כמה תופעות לוואי מוכרות וסטנדרטיות המזוהות עם הזריקה. אלו כוללות: ירידה זמנית בלחץ הדם, כאב מקומי באזור ההזרקה, תחושת נימול / חולשה או העדר תחושה בגפיים התחתונות. תופעות אלו מופיעות לרוב לזמן קצר בלבד (מספר שעות) והן ניתנות לטיפול אפקטיבי באמצעות ניטור וזיהוי מהיר.

תופעת לוואי נוספת שאנשים מייחסים לזריקת אפידורל היא כאבי גב תחתון, ועליה נרחיב כעת.

שמים סוף לכאבים והסבל, ומשפרים את איכות החיים שלך!​ השאירו פרטים​!!!

 

האם אפידורל אכן גורם לכאבי גב תחתון?

מטבע הדברים אנחנו רוצים לדעת מה הן ההשלכות של הכנסת חומרים חדשים ולא מוכרים לנו לגוף שלנו. ולכן חשוב לנו לדעת מראש מם הן תופעות הלוואי של זריקת האפידורל, והאם הנזק עולה על התועלת או ההפך.

ואכן יש לדעת, כי הזריקה המדוברת אינה חפה מתופעות מעיקות לעיתים. כ25% מהנשים שמקבלות אפידורל בלידה מדווחות על תופעות כמו: כאבי ראש וצמרמורת, חולשה כללית ועוד, בימים שלאחר הלידה. לעיתים רחוקות יותר ייתכנו גם תגובות אלרגיות לחומרים המוזרקים, או זיהומים ודימומים מקומיים. אך לצד כל אלה יש יתרונות עצומים לזריקה. הרי כאבי הלידה הם בלתי נסבלים, ובאמצעות הזריקה הם הופכים למאיימים ואיומים הרבה פחות.

העובדה שנשים רבות חוות כאבי גב תחתון לאחר הלידה גורמת להם למתוח קו ישיר בין כאבי הגב התחתון שלהם, לזריקת האפידורל שקיבלו במהלך הלידה.

אך יש לדעת כי אין כל הוכחה רפואית שתומכת בטענה זו, והספרות הרפואית לא מתייחסת כלל לכאבי גב תחתון כסימפטום ותופעת לוואי לזריקת האפידורל. כך שסביר להניח שהקשר המדובר בין השניים, הוא לא יותר מאגדה אורבנית בלתי מבוססת בעליל. כאב הגב התחתון היחידי שניתן לייחס לזריקת האפידורל, הוא הכאב המקומי והזמני שעשוי להתפתח באזור בו נזרק האפידורל. אך כאב גב תחתון זה אינו ייחודי כלל לזריקת האפידורל, אלא הוא כאב שעשוי להתפתח בכל פעם בו מחדירים מחט לגב.

 

אז אם לא האפידורל – למה בכל זאת יש כאבים בגב התחתון?

הנטייה להאשים את האפידורל בכאבי גב תחתון, לא באה בחלל ריק. נשים רבות אכן סובלות מכאבי גב תחתון לאחר הלידה, וזה מה שמביא אותן למסקנה מוטעית זו.

כאבי גב תחתון לאחר הלידה הם כאבים נפוצים למדי, והם עשויים ללוות את היולדות בתקופה הראשונה שלאחר הלידה.

כאבי גב תחתון לאחר הלידה עשויים לנבוע בין השאר בשל יציבה לקויה ומשקל הרב שמושך את הבטן במהלך ההיריון, שהפעילו לחץ על עמוד השדרה וגרמו לכאבי גב תחתון שמתפרצים בשלב הסופי  הזה. כמו כן השרירים באזור הגב התחתון רפויים וחלשים, מכיוון שהם נמתחו למקסימום, על מנת לאפשר לעובר לנכוח ולהתפתח ברחם, ולכן הם מתקשים לתמוך בעמוד השדרה, מה שעשוי להוביל לכאבי גב תחתון עזים לאחר הלידה.

כמו כן יש נשים שהשרירים בגב התחתון שלהם נמתחים במהלך תהליך הלידה, ולכם הן מתמודדות עם כאבים באזור זה לאחר הלידה.

 

לסיכום:

  • נשים רבות החוות כאב גב תחתון חזק לאחר הלידה, מאשימות בכך את זריקת האפידורל שהן קיבלו במהלך הלידה.
  • לטענה זו אין כל ביסוס רפואי או מחקרי, ועד לעת הזאת טרם הוכח הקשר בין השניים. כאבי גב תחתון לאחר לידה הם תופעה מוכרת שלא קשורה לזריקת האפידורל.

שאלות נוספות

לזריקת האפידורל אכן עשויות להיות תופעות לוואי מסוימות, קלות ברובן.
מומלץ להתמיד בפעילות גופנית, ולשלב בסדר היום תרגילי חיזוק לשרירי הגב התחתון.
אוהד פרלמן
אוהד פרלמן

את כאבי גב התחתון הכרתי עוד בילדות, ולאחר תקופת התמודדות לא פשוטה החלטתי שלא עוד, ובעזרת האתר הזה שהקמתי, אמנע מהרבה מאוד אנשים סבל מיותר,
כיום לאחר שבדקתי שיטות טיפול רבות והשפעתן אני משוכנע שאדע לכוון את הסובלים לטיפול המתאים ביותר ואעשה הכל כדי למנוע את הסבל הזה מאנשים ולשפר את איכות חייהם.

שמים סוף לכאבים והסבל, ומשפרים את איכות החיים שלך!

השאירו פרטים
פוסטים אחרונים

שמים סוף לכאבים והסבל, ומשפרים את איכות החיים שלך!

השאירו פרטים
נעבור לפרטי!
לחיצה משנה מציאות
אהלן שמי אוהד 👋
אני מבין שכאבי הגב מעיקים עליך
אשמח שתפרט לי מעט על ההתמודדות שלך, ומכאן כבר נצעד יד ביד כל הדרך לטיפול המושלם בעבורך.