המדריך לניתוח גב תחתון – מתי מומלץ להימנע, ומתי אין מנוס?

רוצים שמומחה גב מומלץ מטעמינו, יצור איתכם קשר כדי לגדוע את הסבל? – פנו אלינו כעת.

ניתן לומר בצורה די ברורה כי האוכלוסייה האנושית הביאה על עצמה במידה רבה את כאבי הגב התחתון. התרבות של האנשים בני זמנינו היא תרבות של רביצה על הכיסא או על המיטה מול מסך מרצד. והתרבות הזאת היא אסון לגב התחתון. העדר פעילות גופנית מספקת בצירוף ישיבה ממושכת מידי מייצרות מצב אידיאלי כואב, של התפתחות כאבי גב תחתון.
כמובן שלא כל כאבי גב תחתון הם בגלל זה, אבל חלק ניכר בהחלט כן!
יש הרבה דרכים להתמודד עם כאבי גב תחתון. בדרך כלל הרופאים מנסים להימנע ככל הניתן מניתוח בגב התחתון, אך לעיתים הם נאלצים להמליץ על זה. במאמר זה נקיף את כל מה שעלינו לדעת על ניתוח בגב התחתון. מהם הסיכונים, מתי אין מנוס, וכל המידע הנחוץ שמסביב.

ניתוח גב תחתון

תוכן עניינים

קצת רקע על כאבי גב תחתון ודרכי ההתמודדות.

כאבי גב תחתון הם כאבים מהם סובלים בין 80 ל 90 אחוזים מהאנשים. כאבים אלה לא רק שמציקים וכואבים, הם לעיתים גם משביתים כליל את האדם הסובל מהם ופוגעים אנושות בפרודוקטיביות שלו. גם הנתונים הסטטיסטיים מוכיחים כי כאבי גב תחתון אכן מהווים גורם מוביל לנכות.

כאבי גב תחתון מתפתחים בגלל שלל סיבות וגורמים, כגון בין היתר: מאמץ פיזי יוצא דופן, התכופפות חוזרת ונשנית, יציבה לקויה, הריון, השמנת יתר, ישיבה ממושכת מידי, העדר פעילות גופנית. וכמו כן יש מגוון בעיות רפואיות בגב שעשויות להוביל לכאבי גב תחתון חמורים.

לא תמיד כאבי גב תחתון מסתכמים רק בכאבים באזור גוף זה. בחלק מהמקרים הכאבים בגב התחתון מקרינים למפשעה, כמו גם לרגליים או לבטן. ולעיתים הם מלווים גם בתופעות כמו איבוד שליטה על הסוגרים, בעיות מעיים, חוסר יציבות ברגליים, העדר תחושה או עקצוצים ברגליים. כאשר תסמינים חמורים אלה מופיעים מתעורר החשד כי קיימת בעיה חמורה בגוף, שכאבי גב תחתון הם רק סימפטום שלה. ולכן יש לפנות בהקדם לבדיקה רפואית מקיפה אצל הרופא.

כאבי גב תחתון לא מצריכים ברוב המקרים התערבות רפואית חיצונית, והם עוברים לבד תוך זמן קצר יחסית. הטיפול המקובל בכאבי גב תחתון הוא שמרני בעיקר והוא כולל: תרגילי מתיחה, קומפרסים קרים או חמים, משככי כאבים, משחות, פיזיותרפיה, עיסוי ועוד.

אבל יש מקרים בהם כל האמצעים השמרניים כושלים בתפקידם ולא מצליחים להתגבר על כאבי הגב התחתון העזים. במקרים אלו ייאלצו הרופאים להמליץ על ביצוע ניתוח בגב התחתון על מנת לפתור את הבעיה. בשורות הבאות נרחיב על הניתוח בגב התחתון על כל היבטיו.

 

שמים סוף לכאבים והסבל, ומשפרים את איכות החיים שלך!​ השאירו פרטים​!!!

מתי האופציה של ניתוח גב תחתון עולה לשולחן?

האופציה של ביצוע ניתוח לפתרון הבעיה של כאבי גב תחתון היא לא האופציה הראשונה אצל הרופאים. כל הרופאים יעשו הכול על מנת להימנע מביצוע ניתוח בגב.

לפני זה הם ימליצו לנסות תרופות מסוימות שיכולות להיות אפקטיביות לטיפול בבעיה הספציפית, כמו כן הם ינסו למצות עד תום את אופציית הטיפול בפיזיותרפיה ובעוד סוגי טיפול שמרניים.

רק במידה והרופאים מתרשמים כי אופציות הטיפול השמרניות לא פועלות את פעולתן, והמטופל ממשיך לסבול קשות מכאבי גב תחתון כרוניים באופן שזה משבש את חייו, הם יעלו את אופציית הניתוח בגב התחתון על השולחן.

כמו כן עשויים הרופאים להורות על ביצוע ניתוח בגב התחתון, כאשר התסמינים מהם סובל המטופל הם חריגים וחריפים ומחייבים טיפול בטווח הזמן המיידי. תסמינים אלה עשויים להיות בין היתר: העדר שליטה על הסוגרים, בעיות מעיים, העדר תחושה ברגליים, חוסר יציבות בהליכה ועוד.

 

מה הם הסיכונים של ניתוח גב תחתון?

הסיכונים של ניתוח גב תחתון לרוב אינם מובנים במלואם על ידי המטופלים, והם לא תמיד נמצאים בכלל במודעות של המנותחים הפוטנציאלים. ישנם סוגים רבים ושונים של ניתוחי גב תחתון, אשר יכולים להוביל לסיכונים שונים. ואף ייתכן שחלק מהחולים לא יוכלו לעבור הליכים פולשניים מסוימים בגב התחתון בשל גילם או תנאים גופניים אחרים.

על המטופלים לשאול את הרופא על ההליך הספציפי המומלץ להם, ומה הם הסיכונים עבורם באופן אישי במידה ויבצעו את ההליך, לפני שהם מחליטים לעבור כל סוג של ניתוח.

ישנם מספר סיכונים הקשורים לניתוחי גב תחתון. הנפוצים שבהם הם:

  • זיהום
  • נזק לעצבים
  • נזק נוירולוגי
  • הסרה לא מלאה של פריצת הדיסק
  • פגיעה במבנים אחרים בעמוד השדרה, כגון חוט השדרה, עצבים וכלי דם.

כאשר דברים אלה מתרחשים בעקבות הניתוח, הם עלולים להוביל לסיבוכים בריאותיים משמעותיים.

אבל חשוב להדגיש שברוב המוחץ של המקרים הניתוח דווקא מצליח ולא מסתבך. ואילו רק במספר אחוזים בודדים של הניתוחים הם מסתבכים וגורמים נזק.

 

אילו בעיות בגב התחתון מובילות לניתוח, ומתי?

יש מספר בעיות בגב התחתון שעשויות לחייב ניתוח בגב. זה לא אומר שתמיד כאשר הן מופיעות הן מחייבות ניתוח, זה רק אומר שבמקרים מסוימים ולרוב חריגים, בעיות אלה יצריכו ניתוח בגב התחתון.

 

והנה הבעיות הנפוצות המצריכות ניתוח בגב התחתון:

 

  • פריצת דיסק:

פריצת דיסק היא מצב המתרחש כאשר המרכז הרך, דמוי ג'ל, של דיסק בין חולייתי דוחף את עצמו החוצה דרך קרע בטבעת הסחוס הסובבת אותו.

הגודל והמיקום של הפריצה קובעים את התסמינים המורגשים על ידי המטופל. באופן כללי, פריצה קטנה ושגרתית שהיא זו הנפוצה בקרב רוב האנשים לא תוביל לכאב משמעותי מידי לאורך זמן ולא תצריך ניתוח. ולעומתה פריצה גדולה וחמורה עלולה להוביל לכאבים עזים וחמורים לאורך זמן והיא עלולה לדרוש ניתוח.

 

  • היצרות תעלת עמוד השדרה:

היצרות תעלת עמוד השדרה היא מצב בריאותי שלרוב לא דורש ניתוח, אבל לעיתים רחוקות יותר היא עשויה לדרוש ניתוח גב תחתון. היצרות תעלת עמוד השדרה קורית כאשר תעלת עמוד השדרה מצטמצמת, מה שמפעיל לחץ על העצבים בעמוד השדרה.

להלן כמה מהגורמים שיכולים להשפיע על הצורך בניתוח :

  1. מיקום היצרות תעלת השדרה
  2. חומרת התסמינים
  3. גילו ומצבו הבריאותי של המטופל

 

  • מחלת דיסק ניוונית:

מחלת דיסק ניוונית היא מצב כרוני שבו הדיסקים בעמוד השדרה נשחקים בהדרגה. מצב זה גורם לדיסקים להוליד כאב בגב התחתון כאשר הם נשחקים ועצמות עמוד השדרה מתחככות זו בזו.

ישנם גורמים רבים שקובעים האם יש צורך בניתוח כדי להקל על הכאב הזה. אלה כוללים גיל, חומרת הכאב והאם חל שיפור כלשהו לאורך זמן או לא.

 

כמו כן ייתכנו ניתוחים בגב התחתון במקרים של חבלה או שברים בחוליות, כתוצאה מנפילה מגובה או תאונות למיניהן. או כאשר יש גידולים סרטניים על עמוד השידרה שחייבים לכרות אותם.

 

מהי הפרוצדורה של ניתוח גב תחתון? – סוגי ניתוח גב תחתון 

 

ההליך של ניתוח בגב התחתון תלוי בסיבת הניתוח, כלומר ההליך של ניתוח לפריצת דיסק  אינו דומה להליך של ניתוח להיצרות תעלת עמוד השדרה.

יש כהיום מגוון טכנולוגיות מתקדמות לביצוע ניתוחים בגב התחתון. הרופא יקבע מהו ההליך המדויק המומלץ לכל מקרה לגופו, על פי הנתונים הבריאותיים של המטופל, ההיסטוריה הרפואית שלו, גילו ועוד מדדים שנלקחים בחשבון כאשר מדובר בהליך סבוך כמו ניתוח בגב התחתון.

כאן נביא בראשי פרקים את ההליך הבסיסי של הניתוח בגב התחתון מבלי להלאות אותכם בפרטים הקטנים:

 

הליך ניתוח גב תחתון לפריצת דיסק

ההליך לניתוח גב תחתון עבור פריצת דיסק כולל בדרך כלל את השלבים הבאים:

  • המטופל מקבל הרדמה או הרגעה לפני תחילת הניתוח
  • נעשה חתך קטן כדי לחשוף את האזור הפגוע
  • המנתח מסיר כל רקמה פגומה ולוחץ על שורשי העצבים כדי להקל על הלחץ
  • המנתח יכול גם להשתמש במכשירים מיוחדים כדי להסיר את כל השברים שעדיין בפנים ולאחר מכן הוא תופר את החתך.

 

הליך ניתוח גב תחתון להיצרות תעלת עמוד השדרה

ההליך של ניתוח גב תחתון להיצרות תעלת עמוד השדרה נקרא גם כריתת למינקטומי. זהו סוג של ניתוח שמסיר חלק מהלמינה או חלק מהחוליות על מנת להרחיב את תעלת עמוד השדרה. המטופל יונח על הצד ויוחדר לו IV לתוך זרועו. המנתח יעשה חתך בעור שמעל החוליות המתאימות ויסיר קטע עצם מסביב לחוליות. לאחר מכן, ישתמש המנתח במסור כדי לחתוך פיסות עצם מסביב לחוליות. בשלב שלאחר מכן יעשה המנתח שימוש במכשיר אחד או יותר כדי להסיר כל חומר דיסק שעלול לפגוע בשורשי העצבים היוצאים דרך הפתח הזה, כמו גם כל שלוחות עצם, שהם הקרנות מעצם על מבני רקמה רכה. בסיום יסגור המנתח את החתך עם תפרים או סיכות. פעולות אלו מבוצעות לרוב בהרדמה מקומית או כללית.

 

הליך ניתוח גב תחתון למחלת דיסק ניוונית

ההליך של ניתוח גב תחתון למחלת דיסק ניוונית הוא תהליך כירורגי מורכב הכולל את השלבים הבאים:

  • המנתח יבצע חתך בגב התחתון כדי להגיע לרמה המתאימה של עמוד השדרה
  • לאחר מכן, הוא יסיר כל דורבן עצם או רקמה אחרת שלוחצת על שורש עצב
  • לאחר מכן, ייתכן שהוא יצטרך להסיר חלק מדיסק או לאחד שתי חוליות יחד
  • לבסוף הוא יתפור את החתך ויכסה אותו בחבישה

 

תופעות לוואי אחרי ניתוח גב תחתון

במידה והניתוח עבר בשלום תופעות הלוואי השכיחות תהינה: כאבים באזור הגב שניתן להרגיע באמצעות משככי כאבים. כמו ייתכנו מגבלות תנועה, במיוחד כאשר הניתוח כלל גם קיבוע חוליות. ייתכנו גם כאבים ברגל לאחר ניתוח גב תחתון. הכאבים עשויים להימשך מספר ימים או שבועות, אך הם יעברו בהדרגה.

כאשר לאחר הניתוח מופיעים התסמינים הבאים יש לפנות לבדיקת רופא: כאבים חריגים בעוצמתם, העדר תחושה בגפיים, נפיחות, חום גוף שהוא גבוה מ 38 מעלות, אדמומיות יוצאת דופן, הפרשות, מגבלות תנועה קשות.

 

כמה הוא זמן ההחלמה מניתוח עמוד שדרה מותני?

הזמן שלוקח לאדם להתאושש מניתוח עמוד שדרה מותני תלוי במספר גורמים, כולל: סוג ומורכבות ההליך, גיל, בריאות כללית ומצבים רפואיים אחרים.

למעשה רוב המטופלים מצליחים לחזור לחיי השגרה שלהם תוך כ30 יום מביצוע הניתוח.

 

שיקום לאחר ניתוח גב תחתון

השיקום מניתוח בגב התחתון כולל 2 סוגי טיפול. טיפול פסיבי, שזה דברים מהם כדאי להימנע לאחר הניתוח. וטיפול אקטיבי שזה פעולות שכדאי לנקוט על מנת לזרז את השיקום:

שיקום פסיבי כולל:

  • הימנעות מישיבה ממושכת
  • שמירה על סטריליות האזור בו התבצע הניתוח (שטיפה יסודית עם סבון ומים כל יום, וסגירת האזור עם פד סטרילי)
  • הימנעות מפעילות ספורטיבית, פעולות מאמצות, ריצות וכו' לפחות לאורך 30 יום.
  • הימנעות מוחלטת מהרמת חפצים כבדים לפחות לאורך 45 יום
  • אין להתכופף, או לסובב בחדות את האזור המנותח.
  • הימנעות מנהיגה ומנסיעות ממושכות.

שיקום אקטיבי כולל

  • תחילה איטית ומבוקרת של צעדי הליכה
  • פיזיותרפיה מותאמת אישית

 

לסיכום:

  • כאבי גב תחתון הם כאבים שרוב עצום באוכלוסיית העולם מתמודד איתם. לרוב, הטיפול בכאבים אלו הוא שמרני והוא כולל: משככי כאבים, טיפול בחום או בקור, פעילות גופנית, פיזיותרפיה, עיסוי ועוד.
  • בחלק מועט מהמקרים  בהם הכאבים בגב התחתון נמשכים לאורך זמן רב מידי, והם לא מגיבים לאף טיפול שמרני, הרופא המטפל עשוי להורות על ביצוע ניתוח.
  • הניתוח נלקח בחשבון רק כמוצא אחרון משום שהוא טומן בחובו לא מעט סיכונים בריאותיים כגון: זיהום, נזק לעצבים, נזק נוירולוגי, נזק לחוט השדרה, לעצבים או כלי דם.
  • הניתוח בגב התחתון נדרש כאשר הבעיות הבאות לא מתמסרות לטיפול שמרני: פריצת דיסק, היצרות תעלת עמוד השדרה, מחלת דיסק ניוונית, חבלה או שבר בחוליות בעקבות טראומה או גידולים על עמוד השדרה.
  • יש הרבה סוגי ניתוחים וכלים מתקדמים לשימוש במהלך הניתוחים. בכל מקרה לגופו יקבע הרופא מה הוא הניתוח הנכון למקרה הספציפי הזה, ובאיזה כלים מומלץ להשתמש במהלך ההליך הפולשני.
  • לאחר הניתוח עלול המטופל לסבול מכאבים בגב התחתון וברגליים, ומקשיי תנועה מסוימים שיעברו אט אט. תופעות הלוואי עשויות להימשך מספר ימים או שבועות.
  • במידה ולמנותח יש חום, כאבים יוצאי דופן, נפיחות, מגבלות תנועה חריגות גם ביחס למצב, העדר תחושה בגפיים ועוד, עליו לפנות לבדיקה אצל הרופא.
  • תקופת ההחלמה מהניתוח משתנה מאדם לאדם וזה תלוי בהרבה גורמים, אבל רוב האנשים יצליחו לחזור לשגרה תוך כ 30 יום.
  • התהליך השיקומי לאחר הניתוח כולל בין היתר: הימנעות ממאמץ פיזי כל שהוא, מישיבה ממושכת, מנהיגה, מנסיעות ארוכות, מהרמת חפצים בעלי משקל.
  • ומנגד חשוב מאוד לקבל טיפול פיזיותרפיה מותאם אישית על ידי מטפל מומחה.

שאלות נוספות

הרוב המוחלט של הניתוחים בגב התחתון מצליחים ומשיגים את מטרתם. רק במספר אחוזים בודדים נרשמים סיבוכים ברמות שונות.
בקרב שישים עד תשעים אחוזים של המנותחים, ניכרת הקלה משמעותית בכאבים, ושיפור דרמטי באיכות החיים שלהם, כבר תוך מספר שבועות מביצוע הניתוח.
אוהד פרלמן
אוהד פרלמן

את כאבי גב התחתון הכרתי עוד בילדות, ולאחר תקופת התמודדות לא פשוטה החלטתי שלא עוד, ובעזרת האתר הזה שהקמתי, אמנע מהרבה מאוד אנשים סבל מיותר,
כיום לאחר שבדקתי שיטות טיפול רבות והשפעתן אני משוכנע שאדע לכוון את הסובלים לטיפול המתאים ביותר ואעשה הכל כדי למנוע את הסבל הזה מאנשים ולשפר את איכות חייהם.

שמים סוף לכאבים והסבל, ומשפרים את איכות החיים שלך!

השאירו פרטים
פוסטים אחרונים

שמים סוף לכאבים והסבל, ומשפרים את איכות החיים שלך!

השאירו פרטים
נעבור לפרטי!
לחיצה משנה מציאות
אהלן שמי אוהד 👋
אני מבין שכאבי הגב מעיקים עליך
אשמח שתפרט לי מעט על ההתמודדות שלך, ומכאן כבר נצעד יד ביד כל הדרך לטיפול המושלם בעבורך.