כאבי גב תחתון בהריון – הם לא גזירת גורל

רוצים שמומחה גב מומלץ מטעמינו, יצור איתכם קשר כדי לגדוע את הסבל? – פנו אלינו כעת.

תקופת ההיריון והלידה היא מרגשת ומשמחת, אך גם מאתגרת.
היא מתאפיינת בשינויים מהירים וקיצוניים בגוף, ומי שמוצא את עצמו בעין הסערה הגופנית הזו, הוא עמוד השדרה שלנו.
השרירים נהיים רפויים יותר, משקל הגוף עולה, ועוד כל מיני שינויים פיזיולוגיים והורמונליים פוקדים את הגוף, ועמוד השדרה שלנו, שכל העומס להחזקת הגוף נופל עליו, חייב להמשיך לתפקד כרגיל ואף ביתר שאת. במקרים רבים הוא מתקשה לשאת בנטל הזה, והוא משדר סימני מצוקה בדמות כאבי גב תחתון, בכל מיני רמות כאב.
האם מצב זה מהווה גזירת גורל או שהוא ניתן לשינוי?
התשובה היא חד משמעית; עם פעולות נכונות ובהכנה ראויה, לא נחווה את הכאב הזה!
תצטרפו אלינו לשורות הבאות כדי לדעת יותר על כאבי גב תחתון בהריון ודרכי ההתמודדות איתם

כאבי גב תחתון בהריון

תוכן עניינים

קודם כל מה זה כאבי גב תחתון?

כאב גב תחתון הוא כאב התוקף את האזור בגב הנמצא מתחת לצלעות ומעל העכוז. הכאב מתאפיין בתחושה חזקה של דקירות חדות, ושריפה.

כאבים בגב התחתון בהריון – למה זה קורה לנו דווקא בהריון?

קודם כל חשוב לדעת שכאב בגב התחתון הוא כאב נפוץ מאוד, וכמעט כל בן אדם חווה אותו לפחות פעם אחת במהלך חייו, כך שזה לא מתרחש רק בתקופת ההיריון.

אבל ניתן לומר בוודאות שבקרב נשים הריוניות הכאב בגב התחתון נפוץ בצורה דרמטית לעומת שאר האוכלוסייה , הנתונים מדברים על כך שמעל 50 אחוזים מקרב הנשים ההריוניות סובלות מכאבי גב תחתון או מדקירות בגב התחתון בהריון. וזה קורה מכיוון שבמהלך תקופת ההיריון הגוף עובר שינויים משמעותיים. והם משפיעים בצורה ישירה על עמוד השידרה.

חלק מהשינויים בגוף בתקופת ההיריון הגורמים לכאב בגב התחתון, הם כדלקמן:

  1. הבטן גדלה וכובד משקלה נופל על עמוד השדרה, ומושך אותו קדימה. ככל שההיריון הולך ומתקדם גם הבטן הולכת וגדלה ומעמיסה יותר ויותר על הגב.
  2. שרירי הבטן נחלשים ונמתחים משמעותית בתקופת ההיריון. תפקידם של שרירים אלה בין היתר לתמוך בגב ובעמוד השדרה. וככל שהם נמתחים ונחשלים הם מועלים בתפקידם , ומי שסופג את זה פעם נוספת הוא עמוד השדרה.
  3. במהלך ההיריון יש הורמונים מיוחדים הזורמים בגוף שתפקידם הוא להרפות את רצועות ומפרקי האגן, כדי לאפשר לבטן להתרחב ולתת מקום לרחם ולעובר. אבל ההרפיה הזאת של הרצועות עלולה לפגוע על הדרך גם ביכולות הייצוב של האגן ועמוד השדרה.
  4. בתקופת ההיריון פעילות הגוף יורדת דרמטית, ולפעמים הגוף מושבת כמעט לחלוטין, כאשר הרופא אוסר על מאמץ פיזי כל שהוא לאורך התקופה, במטרה לשמור על שלמות העובר, ובריאות האם. כתוצאה מהירידה הזאת בפעילות הגוף, נחלשים מאוד השרירים שאמורים לתמוך בעמוד השדרה, וזה יכול להוביל לכאבי גב תחתון.

כאבי גב תחתון בהריון עשויים להופיע בצד שמאל או ימין של הגב. כאבי גב תחתון בהריון עשויים גם לעיתים להקרין לרגליים, למפשעה, לעכוז ועוד. כמו כן נשים רבות מתלוננות על כאבי גב ובטן בתחילת הריון.

 

שמים סוף לכאבים והסבל, ומשפרים את איכות החיים שלך!​ השאירו פרטים​!!!

מתי במהלך ההיריון יופיעו כאבי גב תחתון?

כאבי גב התחתון עלולים להופיע לכל אורך תקופת ההיריון. והם עלולים ללוות אותנו גם אחרי הלידה, מכיוון שלפעמים הגוף מתקשה לחזור לעצמו, השרירים נשארים רפויים. ולכן הכאב ממשיך ללוות אותנו.

את הכאבים ניתן ורצוי למנוע מראש. אין צורך לחכות שהכאבים יתקפו אותנו, כד שניזכר שצריך לעשות עם זה משהו. מומלץ להתחיל בפעולות שימנעו את כאב גב התחתון בסמוך לתקופת הכניסה להריון, או לכל הפחות מיד בראשית ההיריון.

 

כאבי גב תחתון בתחילת הריון

נשים רבות בתחילת ההיריון מופתעות מכך שהן סובלות מכאבי גב תחתון. תהליך ההיריון בקושי התחיל, שום שינוי פיזי עדיין לא ניכר כלפי חוץ וכבר כאבי הגב תוקפים?

כאבי גב תחתון בתחילת הריון, הם נפוצים ומוכרים בהחלט. הם לא נגרמים כמובן משינויים ביציבת הגוף וגדילת העובר מכיוון שאלה טרם מתרחשים בתחילת ההיריון. אבל כבר אז מתחיל הגוף לשחרר הורמונים מסוימים שתפקידם להרפות את השרירים והרצועות באזור האגן במטרה להכין את המקום לגדילת הרחם. השתחררות זו של הרצועות והשרירים עשויה להוליד כאבי גב תחתון עזים מכיוון שחולשת השרירים גורמת לכך שלגב לא יהיה את התמיכה הדרושה לו.

 

כאבי גב תחתון בחודש תשיעי או בשליש השלישי של ההיריון.

גם נשים שהצליחו לחמוק מכאבי גב תחתון ברוב תקופת ההיריון, עשויות לסבול מכאבים אלו, דווקא החל מחודש 8 או חודש 9 של ההיריון . 

הסיבה לכך היא שבשלבים מתקדמים אלו המשקל של העובר מגיע לשיאים, ויציבת הגוף משתנה דרסטית. כמו כן נרשמת ירידה משמעותית בפעילות הגופנית בחודשים אלו, מה שעשוי להחליש מאוד את שרירי הגב ולגרום לכאבי גב תחתון עזים.

 

אז איך נמנע או לפחות נקל על כאבי גב תחתון בהריון?

לשמחתנו כאבי גב התחתון בהריון זה לא גזרת גורל, ניתן בהחלט לנקוט בפעולות שתמנענה מהכאבים להופיע. על פי רוב עושים את זה מהבית בפעולות פשוטות, תרגילים פשוטים, תרופות סבתא, וכו'

רכזנו בעבורכם כאן את המידע הנחוץ לדעת על מנת למנוע או להיפטר מהכאבים. את כל הפעולות ניתן לעשות ללא יציאה מהבית.

 

  • פיזיותרפיה

    על מנת להימנע מלכתחילה מכאבי גב תחתון בהריון כדאי לפנות לטיפול פיזיותרפיה. מומלץ להכין מראש תוכנית אימונים מפורטת בעזרת פיזיותרפיסט. את התרגילים מומלץ לבצע עוד לפני תחילת ההיריון, וכמובן שיש להמשיך איתם לכל אורך תקופת ההיריון, ואף לאחריה. התוכנית צריכה להיות מותאמת אישית, וכמובן שתוכנית האימונים והתרגילים חייבת להיות מלווה ומאושרת על ידי הרופא המלווה את ההיריון, במיוחד כאשר מדובר על כאבי גב תחתון המופיעים ביחד עם שמירת הריון.

 

  • פעילות גופנית

    מה שנשים בהריון נוטות לעשות כאשר כואב להן הגב זה להיכנס למיטה ולשכב במטרה לא לחוש בכאב, ומתוך מחשבה שכך הכאב יחלוף מהר יותר. אבל האמת היא שזו טעות.
    ביום או יומיים הראשונים של הכאב זה בסדר לשכב ולנוח. אבל לאחר מכן מומלץ לחזור לפעילות גופנית מלאה.
    כדאי לעשות את זה בהדרגה, אבל השאיפה היא להגיע לפעילות גופנית מלאה ככל הניתן. ככל שנפעיל את הגוף נחזק את השרירים שלנו וכך הכאב יחלוף מהר יותר. כמובן שבמידה והרופא שמלווה את ההיריון לא מאפשר פעילות גופנית חריגה, יש להתייעץ עימו מראש.

 

  • להימנע מתנועות חדות, מפעולות מאמצות ומהתכופפות בהריון

    מומלץ מאוד להימנע לחלוטין מהתכופפות בהריון, או מתיחות גוף חריגות. וכמובן שאין להרים חפצים בעלי משקל גבוה. בתקופת ההיריון עמוד השדרה עובד גם ככה 'שעות נוספות' על מנת להחזיק ולייצב לנו את הגוף, מיותר לגמרי להעמיס עליו עוד בפעולות קשות. במידה ואין מנוס מלהתכופף ניתן לעשות את זה בזהירות ובהדרגה באמצעות כיפוף הברכיים ושמירה על גב זקוף. יש להימנע מתנועות חדות ומפתיעות, שום דבר טוב לא יצא מזה.

 

  • הרגעת הכאב באמצעות קרח וחום

    כדי להקל על הכאב ולמנוע התפתחות דלקתית מומלץ להצמיד קרח לאזור הכאוב, מספר פעמים ביום לאורך מספר דקות. אין להצמיד את הקרח לגוף לזמן ממושך מידי.
    לאחר מספר ימים בהם מטפלים בכאב באמצעות קרח. מומלץ לעבור לטיפול באמצעות חום. ניתן לעשות אמבטיה חמה או להצמיד קומפרס חם לאזור הכאוב, פעולות אלו מגבירות את זרימת הדם באזור הכאוב, וזה מסייע מאוד להקלה על הכאב.

 

  • יציבה נכונה ובריאה

    כדי למנוע את כאבי הגב התחתון, או לפחות לא להחמיר אותם, יש לדאוג שהגוף יעמוד וישב בצורה נכונה. כאשר יושבים יש לשבת בגב זקוף הצמוד למשענת הכיסא, וכפות רגליים ישרות ויציבות על הרצפה. מומלץ גם לשתול כרית בין הגב למשענת הכיסא.
    אני מקווה שמיותר לציין שנעלי עקב הן מחוץ לתחום בתקופה זו. במידה וממש בוער לכן כן לנעול נעלי עקב ניתן לעשות זאת לפרקי זמן קצרים בלבד.

כמו כן ניתן להקל על כאבי גב בהריון באמצעות תכשירים תרופתיים שונים הכוללים כדורים, משחות, מדבקות. או בדרכי טיפול אלטרנטיביות כגון: דיקור סיני, רפלקסולוגיה, אוסטאופתיה, כירופרקטיקה ועוד.

 

כאבי גב תחתון בהריון – מתי יש לפנות לרופא?

על פי רוב אין מה לפנות לרופא, הכאב בגב התחתון בהריון הוא דבר די שגרתי, שאמור לעבור מעצמו. אבל במקרים מסוימים יש לפנות מיידית לרופא, והם כדלקמן:

  • כאב גב המשולב בחום
  • כאב גב המלווה בכאב או דימום בשעת מתן שתן
  • העדר תחושה ברגליים
  • קושי בתנועת הרגליים

מקרים מסוג זה עשויים להצביע על מצב לא תקין ומסוכן, ויש לפנות לרופא ללא השתהות.

יש גם לשים לב, שכאב במהלך השליש השני והשלישי של ההיריון, יכול לנבוע כתוצאה מצירים או צירים מוקדמים, וצריך לוודא שהכאב הוא אכן כאב גב תחתון, ולא חלק מתהליך הלידה עצמו.

 

לסיכום:

  • הכאב בגב התחתון הוא כאב נפוץ בכלל אצל אנשים, ובקרב נשים בהריון בפרט.
  • הכאב בגב התחתון מופיע בהריון כתוצאה משינויים העוברים על גוף המעוברת, כגון, עליה במשקל, היחלשות השרירים, התגמשות הרצועות המייצבות את אזור האגן, ועוד…
  • כאבי גב תחתון עלולים להופיע לאורך כל תקופת ההיריון, ולהישאר גם לאחר תקופת הלידה.
  • ניתן למנוע או להקל על הכאב באמצעות בין היתר, פיזיותרפיה, פעילות גופנית, יציבה נכונה, ועוד.
  • על פי רוב הכאב יעבור מעצמו ללא צורך בטיפול, למעט מקרים ספציפיים כגון, כאב גב המשולב בחום, או בכאב או דימום בשעת מתן שתן. העדר תחושה או יכולת תנועה ברגליים.

 

רפואה שלמה ולידה קלה.

שאלות נוספות

נשים רבות מתקשות להבין למה תהליך ההיריון מלווה בהרבה מאוד מקרים בכאבי גב תחתון עזים. אך הקשר בין ההיריון לכאבי גב תחתון מובן מאוד, והוא מנומק בין היתר בשינויים פיזיולוגים והורמונליים שהגוף עובר בתקופת ההיריון.
בדרך כלל נשים מתחילות לתור אחר טיפול לכאבי גב תחתון בהריון, רק אחרי שהכאבים כבר מופיעים. אך זאת טעות קשה. את טיפול המניעה לכאבי גב תחתון בהריון, יש להתחיל מלכתחילה עוד בטרם הכניסה לתהליך ההיריון.
אוהד פרלמן
אוהד פרלמן

את כאבי גב התחתון הכרתי עוד בילדות, ולאחר תקופת התמודדות לא פשוטה החלטתי שלא עוד, ובעזרת האתר הזה שהקמתי, אמנע מהרבה מאוד אנשים סבל מיותר,
כיום לאחר שבדקתי שיטות טיפול רבות והשפעתן אני משוכנע שאדע לכוון את הסובלים לטיפול המתאים ביותר ואעשה הכל כדי למנוע את הסבל הזה מאנשים ולשפר את איכות חייהם.

שמים סוף לכאבים והסבל, ומשפרים את איכות החיים שלך!

השאירו פרטים
פוסטים אחרונים

שמים סוף לכאבים והסבל, ומשפרים את איכות החיים שלך!

השאירו פרטים
נעבור לפרטי!
לחיצה משנה מציאות
אהלן שמי אוהד 👋
אני מבין שכאבי הגב מעיקים עליך
אשמח שתפרט לי מעט על ההתמודדות שלך, ומכאן כבר נצעד יד ביד כל הדרך לטיפול המושלם בעבורך.