הכול על היצרות תעלת עמוד השדרה – גורמים, תסמינים וטיפול

רוצים שמומחה גב מומלץ מטעמינו, יצור איתכם קשר כדי לגדוע את הסבל? – פנו אלינו כעת.

כאבי גב תחתון מוכרים לכולנו, ורובנו סבלנו מהם פעם אחת או יותר במהלך חיינו. ברוב המקרים הסיבה להופעתם הייתה סתם חולשה או מתיחה של שרירים, והם חלפו מעצמם לאחר זמן מה.
אך לעיתים ובמיוחד בגילים מתקדמים יותר הסיבות לכאבי הגב התחתון הן מורכבות יותר. הן גורמות לכאבים חזקים יותר, לאורך זמן רב יותר, והן גם הופכות את הטיפול בכאבי הגב התחתון למסובך יותר.
אחת מהן היא 'היצרות תעלת עמוד השידרה'. בעיה זו מצויה בקרב כעשרים אחוזים של בני ה 65 ומעלה. כאשר היא מופיעה היא עשויה לגרום לכאבים עזים בגב התחתון ולעוד תסמינים נלווים. במאמר זה נלמד יותר על היצרות תעלת עמוד השדרה וכאבי גב תחתון שנגרמים ממנה, וכמו כן נכיר את כלל התסמינים האחרים, והגורמים, האבחנה והטיפול שלה.

היצרות תעלת עמוד השדרה

תוכן עניינים

מה זה היצרות תעלת עמוד השדרה ואיך היא גורמת ללחץ על חוט השדרה?

עמוד השדרה שלנו נמשך לכל אורך הגב שלנו, הוא בנוי מחוליות המונחות אחת על השנייה. החלק הפנימי של עמוד השדרה הוא חלול והוא מכיל בתוכו את חוט השדרה.

חוט השדרה הוא חלק חשוב ממערכת העצבים המרכזית. זהו צרור עצבים המחבר בין המוח לשאר הגוף.

חוט השדרה מעביר מסרים מהמוח לחלקים שונים בגוף. בעוד עמוד השדרה הוא עמוד של עצמות המגן על הצרור הזה ומאפשר לו לנוע בחופשיות.

היצרות תעלת עמוד השדרה זהו מצב בו מכל מיני סיבות תעלת עמוד השדרה נהיית צרה יותר, ולכן נוצר לחץ על חוט השדרה. כאשר זה קורה זה יכול להוביל להרבה מאוד בעיות ותסמינים שהבולט ביניהם הוא כאב בגב התחתון.

היצרות של תעלת עמוד השדרה עשויה להתרחש לכל אורך עמוד השדרה. אך לרוב היא תתרחש בחלק העליון (הצווארי) או התחתון (המותני). הסיבות להתרחשותה של ההיצרות בכל אזור בעמוד השדרה הן דומות, אבל התסמינים עשויים להיות שונים בהתאם לאזור ההיצרות.

 

שמים סוף לכאבים והסבל, ומשפרים את איכות החיים שלך!​ השאירו פרטים​!!!

מה הם הגורמים להיצרות תעלת עמוד השדרה?

למרות שהיצרות תעלת עמוד השדרה נפוצה בעיקר בקרב בני הגיל השלישי, גם הצעירים לא הצליחו לחמוק לגמרי מתופעה מעיקה זו. צעירים עשויים לסבול מהיצרות תעלת עמוד השדרה בעיקר בעקבות חבלות כתוצאה מטראומה או בגלל גידולים המתפתחים בתוך תעלת עמוד השדרה.

והנה הגורמים העיקריים להיצרות תעלת עמוד השדרה הגורמת לכאבי גב תחתון:

 

  • פריצת דיסק:

פריצת דיסק היא מצב שבו המרכז הרך דמוי הג'ל של דיסק בין חולייתי (דיסק) נדחף דרך קרע בשכבה החיצונית שלו. זה עלול לגרום לכאב וחוסר תחושה בגב ובגפיים. כאשר זה קורה, זה יכול להפעיל לחץ על חוט השדרה או שורשי העצבים שעוברים בתעלת השדרה. זה יכול לגרום להיצרות בתעלת עמוד השדרה אשר מקשה על העצבים לנוע בחופשיות בתעלה ועלול לגרום לאובדן תפקוד של שרירים מסוימים.

 

  • בליטת דיסק:

בליטת דיסק היא מצב רפואי הגורם להצרת תעלת עמוד השדרה. דיסקים ממוקמים בין החוליות ופועלים ככריות המגנות על חוט השדרה. אם אחד הדיסקים הללו בולט, זה יכול להפעיל לחץ על חוט השדרה ולגרום להיצרות בתעלת השדרה.

התסמינים של בליטת דיסק הם בדרך כלל כאב, חוסר תחושה ועקצוץ באחת או בשתי הרגליים. הכאב עלול להיות גרוע יותר בעת הליכה או עמידה לפרקי זמן ארוכים, או לאחר הרמת חפצים כבדים.

 

  • דורבנות עצם:

דורבנות עצם הם תוצאה של התגובה הטבעית של הגוף לפציעה או גירוי של מפרק. הגוף יוצר דורבנות עצם, או אוסטאופיטים, על מנת להגן על המפרקים מפני פציעה נוספת.

דורבן עצם יכול לגרום להיצרות בתעלת עמוד השדרה מכיוון שהוא יכול לצמוח לתוך התעלה ו/או ללחוץ עליה. וזה יכול לגרום להיצרות ודחיסה של עצבים העוברים בתעלת עמוד השדרה.

 

  • דלקת מפרקים ניוונית:

דלקת מפרקים ניוונית היא מחלה שכיחה הגורמת לכאבים ונוקשות במפרקים. זה יכול גם להשפיע על חלקים אחרים של הגוף, כגון עמוד השדרה.

היצרות תעלת עמוד השדרה עשויה להיגרם על ידי דלקת מפרקים ניוונית מכיוון שהיא עלולה לגרום להיווצרות דורבנות עצם על החוליות. דורבנות עצם אלו הן בלטות גרמיות המתפתחות ליד משטחי מפרקים ובסופו של דבר צומחות לתוכם. דורבנות עצם אלו עלולים לגרום ללחץ על חוט השדרה, מה שמוביל להיצרות בתעלת השדרה.

 

  • פציעה טראומטית:

פציעה טראומטית עלולה לגרום להיצרות בתעלת עמוד השדרה כאשר היא גורמת לנזק לחוליה אחת או יותר, שהם למעשה מקטעי עצם המרכיבים את עמוד השדרה. כאשר זה קורה, שבר עצם עלול ללחוץ או לגרות את חוט השדרה, לגרום לכאב ולהגביל את הניידות.

 

  • גידולים:

גידולים יכולים לגרום להיצרות בתעלת השדרה על ידי לחיצה על חוט השדרה. הם יכולים לגרום לכך גם על ידי דחיסה של שורשי העצבים, שאחראים על שליחת אותות אל המוח וממנו.

 

היצרות תעלת עמוד השדרה סימפטומים – מה הם התסמינים של היצרות תעלת עמוד השדרה?

התסמינים עשויים להשתנות מאדם לאדם. זה מאוד תלוי במיקום המדויק של ההיצרות ובחומרתה.

התסמינים הנפוצים של היצרות עמוד השדרה כוללים:

  • תחושת נימול או עקצוץ ברגליים או בידיים.
  • חוסר תחושה או עקצוץ לרוב ברגל אחת, ולעיתים גם בשתיהן.
  • איבוד שליטה בשלפוחית השתן.
  • חוסר יכולת ביישור הגב.
  • חולשה של השרירים ברגליים.
  • קושי בהליכה או בעמידה.
  • כאבים בגב התחתון המחמירים בעת התכופפות ומשתפרים בישיבה זקופה.

 

כיצד מאבחנים היצרות תעלת עמוד השדרה?

באבחון הרופא ישאל את המטופל סדרת שאלות, התשובות של המטופל יכוונו את הרופא למידע הרלוונטי בעבורו על מנת לבצע הערכה ראשונית של הבעיה. לאחר מכן יבצע הרופא סדרה של בדיקות גופניות הכוללות: יכולות תנועה, יכולת הליכה, ובדיקות נוירולוגיות מקיפות.

הבדיקה הגופנית תיתן לרופא אינדיקציות ברורות באשר לקיומה של היצרות תעלת עמוד שדרה אצל המטופל. אבל הרופא לא יסתמך רק על הבדיקה שלו, והוא יפנה את המטופל לבדיקת MRI על מנת לאשש סופית את הערכה המקצועית שלו.

 

כיצד מטפלים בהיצרות תעלת עמוד השדרה?

ברוב המקרים הטיפול המומלץ להיצרות תעלת עמוד השדרה יהיה שמרני או אם תרצו טיפול אלטרנטיבי, והוא יכלול בין היתר:

בדרך כלל פעולות אלו עשויות לגבור על כאבי הגב התחתון ועל התסמינים הנוספים של ההיצרות, ואף למגר אותם. אך במקרים מורכבים יותר טיפולים אלו לא יספיקו. ואז כדאי לשקול קבלת זריקות סטרואידים היישר לתעלת עמוד השדרה. זריקות אלה תספקנה הקלה משמעותית למטופל.

קיימים מקרים מועטים יחסית של היצרות תעלת עמוד השדרה שבהם הטיפול השמרני לא מצליח לספק את התוצאה הרצויה. והמטופל מתמודד לאורך זמן רב מידי אם כאבי תופת ועם תסמינים בעייתיים ומסוכנים. במקרים אלו הרופא ימליץ על ניתוח היצרות תעלת עמוד השדרה שישחרר את תעלת עמוד השדרה.

ההליך הניתוחי המקובל במקרה זה מתבסס על ניתוח למינקטומיה.

ההליך הוא פשוט יחסית, כאשר המנותח משוחרר לביתו תוך יממה אחת או שתיים לאחר הניתוח. ולרוב כבר תוך מספר שבועות חוזר המנותח לשגרת חייו.

 

לסיכום:

  • כאבי גב תחתון עשויים לנבוע משלל סיבות. אחת הסיבות לכאבי גב תחתון בגילים המתקדמים יותר היא 'היצרות תעלת עמוד השדרה'.
  • בחלל שבתוך עמוד השדרה יש את חוט השדרה, וכאשר תעלת עמוד השדרה נהיית צרה יותר היא לוחצת על חוט השדרה וגורמת לכאבי גב תחתון ולעוד תסמינים לא נעימים.
  • היצרות תעלת עמוד השדרה יכולה להתפתח בין היתר בגלל הגורמים הבאים: פריצת דיסק, בליטת דיסק, דורבנות עצם, פציעה טראומטית, גידולים ועוד.
  • התסמינים של היצרות תעלת עמוד השדרה כוללים בין היתר: איבוד שליטה בשלפוחית השתן, חוסר יכולת ביישור הגב, חולשה של השרירים ברגליים, קושי בהליכה או בעמידה, כאבים בגב התחתון המחמירים בעת התכופפות ומשתפרים בישיבה זקופה ועוד.
  • הרופא יאבחן את הבעיה על ידי שאלון רלוונטי, בדיקה גופנית ובדיקת MRI .
  • הטיפול בהיצרות תעלת עמוד השדרה הוא שמרני בדרך כלל והוא כולל: משככי כאבים, תרופות נוגדות דלקת ופיזיותרפיה. במקרים קשים יותר ניתן לקבל זריקות סטרואידים.
  • בחלק קטן יותר מהמקרים, כאשר התסמינים חמורים או כאשר הטיפולים השמרניים כושלים, הרופא יורה על ביצוע ניתוח.

שאלות נוספות

לרוב התופעה נפוצה בקרב בני 60 ומעלה. אך לעיתים היא קורית גם אצל צעירים לאחר פציעות טראומתיות, או בעקבות גידולים על עמוד השדרה.
ממש לא. ברוב המקרים הטיפול יהיה שמרני, ורק במקרים שבהם הרופא יזהה שהטיפול השמרני לא מספק את התוצאה, הוא ימליץ על ביצוע ניתוח.
אוהד פרלמן
אוהד פרלמן

את כאבי גב התחתון הכרתי עוד בילדות, ולאחר תקופת התמודדות לא פשוטה החלטתי שלא עוד, ובעזרת האתר הזה שהקמתי, אמנע מהרבה מאוד אנשים סבל מיותר,
כיום לאחר שבדקתי שיטות טיפול רבות והשפעתן אני משוכנע שאדע לכוון את הסובלים לטיפול המתאים ביותר ואעשה הכל כדי למנוע את הסבל הזה מאנשים ולשפר את איכות חייהם.

שמים סוף לכאבים והסבל, ומשפרים את איכות החיים שלך!

השאירו פרטים
פוסטים אחרונים

שמים סוף לכאבים והסבל, ומשפרים את איכות החיים שלך!

השאירו פרטים
נעבור לפרטי!
לחיצה משנה מציאות
אהלן שמי אוהד 👋
אני מבין שכאבי הגב מעיקים עליך
אשמח שתפרט לי מעט על ההתמודדות שלך, ומכאן כבר נצעד יד ביד כל הדרך לטיפול המושלם בעבורך.