בלט דיסק בגב התחתון, תסמינים וטיפול – המדריך המקיף

רוצים שמומחה גב מומלץ מטעמינו, יצור איתכם קשר כדי לגדוע את הסבל? – פנו אלינו כעת.

בעוד כאב בגב התחתון מהווה 'אורח' קבוע אצל כמעט כל אחד מאיתנו בשלב כזה או אחר של חייו. הגורמים לו לא אחידים. אצל רוב האנשים הכאבים בגב התחתון נובעים ממתיחה של שרירי או רצועות הגב. אבל אצל הרבה אנשים זה יכול לנבוע בין היתר מפריצת דיסק, דלקת, ועוד כל מיני בעיות גב שונות ומשונות.
אחת מבעיות הגב שיחסית נפוצות אך לא עם מספיק 'יחסי ציבור' זה בלט דיסק. למרות הנפיצות של הבעיה הזאת לא רבים נחשפו בכלל לשמה, ובטח שהם לא יודעים על הבעיה הזאת יותר מידי.
במאמר זה נקיף את כל מה שצריך לדעת על בלט דיסק בגב התחתון – גורמים, סיבות, מניעה, טיפול ועוד.

בלט דיסק גב תחתון

תוכן עניינים

מה זה בלט דיסק בגב תחתון?

עמוד השדרה שלנו בנוי חוליות חוליות המסודרות זו על גבה של זו. בין החוליות יש דיסקים שתפקידם למנוע חיכוך בין החוליות ולבלום זעזועים בעמוד השדרה. הדיסקים הם למעשה סחוסים בין חולייתיים שמורכבים משתי מרקמים. המרקם הפנימי הוא נוזלי, דמוי ג'ל, ואילו המרקם החיצוני העוטף אותו הוא קשיח יותר.

כאשר הדיסקים נשחקים עקב לחץ לא סביר המופעל עליהם, החלק החיצוני נחלש ונשחק, מה שמאפשר לחלק הפנימי דמוי הג'ל לדחוק אותו וליצור בלט בדיסק (בלט, מלשון בליטה).

בלט דיסק שכיח באזור הגב התחתון מכיוון שהגב התחתון מחזיק עליו את כל הכובד של פלג גוף עליון, מה שאומר שאם מופעל עליו לחץ נוסף מעבר לרגיל הדיסקים שלו עשויים להישחק מהר יותר.

בלט דיסק לא תמיד מורגש, למעשה יש אנשים בקרבינו שמתהלכים זמן רב עם בלט דיסק או כמה בלטים בגב התחתון שלהם והם כלל לא מודעים לכך. בלט דיסק יהפוך להיות כואב כאשר הוא ילחץ על עצב מסוים או על חוט השדרה. כאשר זה קורה זה יכול לגרום לכאבים חזקים בגב התחתון ואף לגרום להתפתחות דלקתית באזור.

 

בלט דיסק בגב התחתון עשוי להיות ה'מבוא לפריצת דיסק'.

אז קודם כל אם גם אתם מאלה שמבלבלים בין פריצת דיסק לבלט דיסק, אז חשוב שתדעו שאלו שתי דברים אולי מעט דומים אבל  שונים.

שמים סוף לכאבים והסבל, ומשפרים את איכות החיים שלך!​ השאירו פרטים​!!!

בעוד בלט דיסק הוא מצב בו החומר הפנימי הרך של הדיסק רק בולט החוצה, פריצת דיסק היא מצב בו החלק החיצוני של הדיסק נפרץ ממש, ודרך החתך שנוצר בדיסק, החלק הפנימי הרך פורץ החוצה. וזה כבר מצב חמור יותר, כואב יותר ומסובך יותר לטיפול.

חשוב לדעת שבחלק גדול מהמקרים בלט דיסק הוא מעין מצב מקדים או אם תרצו 'מבוא לפריצת דיסק'. ולכן חשוב מאוד להיות ערים לגבי קיומו ולטפל ולנטרל אותו בזמן לפני שהוא יהפוך להיות פריצת דיסק.

הגיל הוא פקטור משמעותי להתפתחות בלט בדיסק, ולכן גם אם אין לכם כאבים בגב התחתון ואתם בני 40 פלוס מומלץ לכם לפנות מידי פעם לבדיקה אצל מומחה לגב תחתון כדי שישלול קיומו של בלט דיסק. אבחון מוקדם יאפשר לכם לטפל בבלט הדיסק עוד לפני שיהפוך להיות פריצה כואבת במיוחד.

 

מה הם הגורמים לבלט דיסק בגב התחתון?

יש כל מיני גורמים שעלולים לגרום להתפתחות של בלט דיסק. אך הם שכיחים יותר בקרב אנשים שעברו פציעה או טראומה בגב כתוצאה מתאונה כל שהיא או מנפילה מגובה. וכאמור גם בקרב אנשים בני ארבעים ומעלה הסיכוי לסבול מבלט דיסק גבוה יותר.

והנה הגורמים העיקריים לבלט דיסק בגב התחתון:

כמו כן יכול להתפתח בלט דיסק בגב התחתון בעקבות גנטיקה והיסטוריה משפחתית של בעיות גב, מחלת ניוון של דיסקים, ועוד.

 

בלט דיסק גב תחתון תסמינים – מה הם התסמינים של בלט דיסק בגב התחתון?

ברוב המקרים בלט דיסק יגרום לתסמינים. מצד אחד זה כואב ומעיק, אבל מצד שני יש לתסמינים יתרון עצום, בכך שהם מתריעים בפנינו על קיומו של בלט דיסק, וכך אנחנו יודעים לטפל בו בזמן ולמנוע את התפתחותו לכדי פריצת דיסק.

יצוין שלפעמים התסמינים יורגשו כל הזמן, ולעיתים הם יופיעו רק כאשר הסובל מהם יבצע פעולות גוף חריגות כגון התכופפות, סחיבה וכדומה.

התסמינים הנפוצים ביותר של בלט דיסק בגב התחתון הם:

 

תסמינים קשים יותר של בלט דיסק בגב התחתון:

  • העדר שליטה על הסוגרים
  • מגבלות תנועה
  • היחלשות שרירים
  • עקצוצים באיברים

 

כיצד ניתן למנוע בלט דיסק בגב התחתון?

ברוב המקרים בידינו למנוע התפתחות של בלט דיסק לו רק נשמור על הגב התחתון שלנו כמו שצריך. זה אומר שנוכל להמשיך בשגרת יומנו הרגילה ולעשות את הפעולות שאנחנו רגילים לעשות, אבל בצורה נכונה ומתוך מודעות לגבולות כוח הסיבולת של הגב התחתון שלנו.

הנה מספר שינויים באורח החיים שבכוחם למנוע התפתחותו של בלט דיסק:

  • יש להימנע מלהרים באופן קבוע חפצים כבדים מאוד.
  • מומלץ להימנע מלהתכופף כמה שיותר, ואם כבר מתכופפים יש לעשות את זה בצורה הבאה: שמירה על גב זקוף, רק הברכיים מתכופפות על למטה, מרימים מהר את מה שצריך ונעמדים בחזרה.
  • להשתדל לשמור תמיד על יציבה נכונה וישרה ועל מנחי גוף טבעיים.
  • במידה ואתם יושבים לאורך זמן רב (אם זה בעבודה משרדית, בנהיגה או מול המסך) קומו מידי פעם למשך מספר דקות, תסתובבו מעט ותבצעו קצת תרגילי מתיחה. כמו כן חשוב לשמור על צורת ישיבה נכונה. וכך תשבו נכון: כתפיים רפויות, גב זקוף וצמוד למשענת הכיסא, רגליים ישרות עם כפות רגליים ישרות על הרצפה. מומלץ גם לשתול כרית או מגבת בין אזור הגב התחתון למשענת הכיסא.
  • יש להימנע מתנועות גוף חדות מידי, וממתיחת הגוף מעבר ליכולות שלו. אז אם יש לכם משהו בארון למעלה אל תמתחו את עצמכם לדעת, קחו סולם ותורידו את הנדרש בצורה הבטוחה ביותר לגב התחתון שלכם.

מלבד הטיפים האלה מומלץ מאוד לשמור על פעילות גופנית כמו ריצות, שחיה ועוד, על מנת לשמור על שרירי ורצועות הגב התחתון חזקים ובכך למנוע בלט דיסק.

 

כיצד מאבחנים בלט דיסק בגב התחתון?

בשלב הראשוני ישאל הרופא סדרת שאלות מנחות לגבי הכאבים והתסמינים של המטופל, התשובות של המטופל יעזרו לרופא להבין מהו מקור הבעיה. בשלב הבא יערוך הרופא בדיקה  גופנית. במידה והוא ישתכנע שאכן ייתכן ומדובר בבלט דיסק, הוא יפנה את המטופל לבדיקת MRI או CT על מנת לאמת או להפריך את האבחנה הראשונית שלו, ולדייק את אזור בלט הדיסק וחומרתו.

 

בלט דיסק טיפול – כיצד מטפלים בבלט דיסק בגב התחתון?

לא תמיד בלט דיסק בעמוד השדרה התחתון יחייב טיפול מקצועי, לעיתים שינויים ספציפיים באורח החיים יעזרו לבלט דיסק בגב התחתון לעבור בעצמו. שינוים אלה כוללים:

  • הימנעות מישיבה או שכיבה ממושכת
  • שמירה על פעילות גופנית תקינה
  • הורדה במשקל
  • הימנעות ממאמץ פיזי מוגבר כולל: סחיבה, מתיחה, התכופפות וכו'

ואת הכאבים המופיעים בינתיים ניתן להרגיע באמצעות משככי כאבים, חבילות חום או קור, משחות, אמבטיה חמה ועוד תרופות סבתא.

מי שסובל מכאבים חזקים במיוחד, או מי שרוצה לגרום לבלט לעבור כמה שיותר מהר יוכל לעשות זאת באמצעות פיזיותרפיה, עיסוי או טיפולים כירופרקטיים. היתרון שבטיפולים אלה הוא שהם מעבירים את הכאב מהם יותר, והכי חשוב הם מחזקים את הגב התחתון באופן שבלט דיסק לא ישוב בשנית.

לעיתים כאשר הטיפולים השמרניים המקובלים לא עובדים לאורך זמן רב, והמטופל סובל מכאבי גב תחתון כרוניים כתוצאה מבלט הדיסק. או כאשר התסמינים של הבלט הם חמורים כגון: איבוד שליטה על הסוגרים, שיתוק באזור של כפות הרגליים, הרופאים ימליצו על ביצוע ניתוח לפתרון הבעיה.

במהלך הניתוח בלט דיסק, יוסר חלק מהדיסק, או שישאבו החוצה חלק מהנוזל דמוי הג'ל הפנימי של הדיסק, במטרה לצמצם ואף למגר לחלוטין את בליטת הדיסק.

 

כיצד אנחנו ב lowerbackpain נוכל לעזור לכם בהתמודדות עם בלט דיסק בגב תחתון?

כמי שמתמחים במתן ייעוץ והכוונה לאנשים המתמודדים עם כאבי גב תחתון, אנחנו פוגשים רבות אנשים המתמודדים עם בלט דיסק אחד או יותר בגב התחתון. אנחנו נותנים להם את ההכוונה הנכונה ומפנים אותם לטיפול הטוב והנכון ביותר בעבורם. במידה וגם אתם רוצים להיעזר בשירותנו, ולקבל שיחת ייעוץ מממוחה גב תחתון מטעמינו, צרו איתנו קשר כעת.

 

לסיכום:

  • אחד הגורמים הדי נפוצים של כאבי גב תחתון זה 'בלט דיסק' . משום מה לא רבים מודעים בכלל לקיומה של הבעיה הזו בעוד יכול להיות שהם עצמם סובלים ממנה.
  • בלט דיסק יכול להיות בחלק גדול מהמקרים מעין שלב מקדים לפריצת דיסק. בעיות בדיסקים הבין חולייתיים מתאפשרות כאשר הדיסקים עוברים תהליך של שחיקה או פציעה.
  • ההבדלים בין בלט דיסק לפריצת דיסק הן כדלקמן:
  • בלט דיסק בגב התחתון זה מצב בו החלק הרך והנוזלי שבתוך הדיסק הבין חולייתי נדחף מעט החוצה והוא בולט כלפי חוץ.
  • פריצת דיסק בגב התחתון קורה כאשר הדיסק ממש נפרץ, והחלק הפנימי הנוזלי פורץ החוצה.
  • בלט דיסק בגב התחתון לא תמיד גורם לתסמינים, יש אנשים שחיים עם זה לאורך זמן מבלי לדעת בכלל. הכאבים מתחילים כאשר הבלט לוחץ על עצבים או על חוט השדרה.
  • בלט דיסק בגב התחתון נגרם מעומס פיזי מוגבר המופעל על עמוד השדרה באזור זה. העומס נגרם בין היתר על ידי: הרמה של חפצים כבדים, התכופפות חוזרת ונשנית, עודף משקל, יציבה לקויה בעמידה או בישיבה, ישיבה לאורך זמן רב מידי, תנועות חדות ופתאומיות ועוד.
  • התסמינים של בלט דיסק בגב התחתון עשויים לכלול: כאבים והתכווצות שרירים בגב התחתון, כאב המקרין לרגליים, איבוד שליטה על הסוגרים ועוד.
  • ניתן למנוע מלכתחילה בלט דיסק על ידי הקפדה על אורח חיים ספורטיבי ובריא.
  • הטיפול בבלט דיסק בגב תחתון הוא לרוב שמרני והוא כולל: מנוחה מפעולות מאמצות, הימנעות מישיבה ושכיבה ממושכת, ירידה במשקל, פיזיותרפיה, עיסוי ועוד.
  • במידה והטיפולים השמרניים לא עוזרים ייתכן ויידרש ביצוע של ניתוח.
  • סובלים מבלט דיסק קשה בגב התחתון? בואו לטפל בו במהירות וביעילות. אנחנו נשמח לכוון אותכם כל הדרך לטיפול הטוב והנכון ביותר בעבורכם ללא עלות – כדי שממוחה גב תחתון מטעמינו יחזור אליכם, צרו קשר כעת>>>

שאלות נוספות

שני הבעיות אמנם די דומות באופיין, אבל פריצת דיסק עשויה להיות בעיה חמורה וכואבת יותר. ואף קשה יותר לטיפול.
בטיפול נכון בלט דיסק אמור לעבור תוך מספר שבועות. אך אצל מיעוט האנשים זה יכול להפוך להיות כרוני.
אוהד פרלמן
אוהד פרלמן

את כאבי גב התחתון הכרתי עוד בילדות, ולאחר תקופת התמודדות לא פשוטה החלטתי שלא עוד, ובעזרת האתר הזה שהקמתי, אמנע מהרבה מאוד אנשים סבל מיותר,
כיום לאחר שבדקתי שיטות טיפול רבות והשפעתן אני משוכנע שאדע לכוון את הסובלים לטיפול המתאים ביותר ואעשה הכל כדי למנוע את הסבל הזה מאנשים ולשפר את איכות חייהם.

שמים סוף לכאבים והסבל, ומשפרים את איכות החיים שלך!

השאירו פרטים
פוסטים אחרונים

שמים סוף לכאבים והסבל, ומשפרים את איכות החיים שלך!

השאירו פרטים
נעבור לפרטי!
לחיצה משנה מציאות
אהלן שמי אוהד 👋
אני מבין שכאבי הגב מעיקים עליך
אשמח שתפרט לי מעט על ההתמודדות שלך, ומכאן כבר נצעד יד ביד כל הדרך לטיפול המושלם בעבורך.