כאבי גב תחתון בגיל השלישי – גורמים ודרכי התמודדות

רוצים שמומחה גב מומלץ מטעמינו, יצור איתכם קשר כדי לגדוע את הסבל? – פנו אלינו כעת.

בגיל השלישי אנחנו נהנים מהרבה מאוד יתרונות. אנחנו נעשים חכמים יותר, מיושבים יותר ורגועים יותר. אנחנו רואים את העולם באור בוגר ונכון, וגם המרוץ האינטנסיבי של החיים הצעירים הולך ומפנה את מקומו למעין שלווה ורוגע תמידי.
אבל לא הכול ורוד, יש גם צדדים מעט פחות נוחים. ככל שהגיל הולך ועולה, הגוף גם הוא כבר לא צעיר והוא מתחיל לחרוק לנו פה ושם. אחד מהתופעות הכואבות שמאפיינות את הגיל השלישי זה כאבי גב תחתון עזים. כאבים אלו די מגבילים את יכולת התנועה שלנו, והם הופכים אותנו לאנשים הרבה פחות חופשיים. אבל ניתן בהחלט להתמודד מולם בכבוד ולנצח אותם. על כך ועוד במאמר הבא.

כאבי גב תחתון בגיל השלישי

תוכן עניינים

רקע כללי על כאב גב תחתון בגיל מתקדם.

כאבים בגב תחתון הם לא רק נחלת 'הזקנים' כמו שאנשים נוטים לחשוב. הם תוקפים לא מעט גם אנשים צעירים, ואפילו צעירים מאוד. כלומר זו בעיה מאוד רחבה שמכסה את רוב שכבות האוכלוסייה. אבל ברור שבגיל מבוגר יש גורמים חדשים שנכנסים למשוואה בדמות כל מיני תהליכי שחיקה והיחלשות של עצמות, סחוסים ושרירים, שמעלים משמעותית את הסיכוי לסבול מכאבי גב תחתון עזים.

בגיל צעיר ההתמודדות עם כאב הגב התחתון היא קלה יותר. אז, כשהגוף עדיין צעיר והעצמות חזקות, קל יותר לגבור על כל קושי ולדלג עליו בקלילות. בגיל מבוגר זה עשוי להיות מעט קשה יותר. אבל בהחלט ניתן לגבור עם פעולות נכונות כמעט על כל כאב גב תחתון.

אצל אנשים צעירים הגורמים של כאבי גב תחתון הם קלים ולא מורכבים כגון: מאמץ פיזי מופרז, העדר פעילות גופנית מספקת, ישיבה ממושכת מידי, יציבה לקויה, השמנת יתר והריון.

אבל אצל אנשים בגיל השלישי לצד רוב הגורמים האלה שעדיין מולידים כאב בגב התחתון, מתווספים עוד גורמים ובעיות משמעותיים יותר.

גם בגיל הזהב רוב כאבי הגב התחתון הם כתוצאה מיציבה לקויה, העדר פעילות גופנית מספקת, וישיבה ממושכת מידי (כי ככה זה בפנסיה, יושבים ומבלים, החיים הטובים (: ). כל אלה גורמים לשרירי ורצועות הגב התחתון להיחלש ולהתנוון או להתעוות. ואז לא פלא שהם מתקשים להעניק לגב התחתון את התמיכה הראויה. במקרים אלו הכאבים יחלפו תוך 2-6 שבועות מאליהם.

אבל חייבים בגיל זה להיות ערים לעובדה, שייתכן שכאבי הגב התחתון נגרמים מבעיה משמעותית יותר שבה יש לטפל. על הגורמים המורכבים יותר לכאבי גב תחתון בגיל השלישי נרחיב כעת.

שמים סוף לכאבים והסבל, ומשפרים את איכות החיים שלך!​ השאירו פרטים​!!!

 

מה הם הגורמים הרציניים יותר שמאפיינים כאב גב תחתון בגיל הזהב?

 

יש מספר גורמים עיקריים לכאבי גב תחתון בגיל מתקדם והנה הם:

 

  • פריצת דיסק

פריצת דיסק היא הפרעה שבה המרכז הרך דמוי הג'ל של דיסק בין חולייתי בעמוד השדרה נדחף החוצה וגורם ללחץ על חוט השדרה או שורשי העצבים. זה יכול להוביל לכאב בגב התחתון, חוסר תחושה וחולשה באחת הרגליים או בשתיהן.

הסיבה השכיחה ביותר לפריצת דיסק היא הגיל. ככל שאנו מתבגרים, הדיסקים בין החוליות שלנו מתחילים להתייבש ומאבדים חלק מהגמישות שלהם. זה יכול להוביל לפריצת דיסק כאשר נפגעים מפציעה טראומטית, או כאשר יש עומס פיזי מתמשך על עמוד השדרה.

 

  • היצרות תעלת עמוד השדרה

היצרות תעלת השדרה היא מצב שבו התעלה העוברת דרך עמוד השדרה מצטמצמת ומפעילה לחץ על חוט השדרה. זה יכול להוביל לכאבי גב תחתון, כאבי רגליים וחוסר תחושה ברגליים.

היצרות תעלת עמוד השדרה יכולה להיגרם מהזדקנות, פציעה או שינויים ניווניים בעצמות עמוד השדרה. בגיל מבוגר, לרוב האנשים יש מידה מסוימת של היצרות של תעלת עמוד השדרה, וזה בדרך כלל לא סיבה לדאגה. עם זאת, כאשר התסמינים חמורים או שהם נמשכים זמן רב ניתן לטפל באמצעות ניתוח להרחבת תעלת עמוד השדרה.

 

  • אוסטיאופורוזיס

אוסטיאופורוזיס היא מחלה שגורמת לעצמות להיחלש ולהיות בסיכון גבוה יותר להישבר. כאשר יש פחות סידן בעצמות, תאי העצם אינם יכולים לייצר מספיק רקמת עצם חדשה. זה גורם לעצם להיות דקה, שבירה, ובעל סיכוי גבוה יותר להישבר.

עמוד השדרה מורכב מעצמות קטנות רבות הנקראות חוליות המוחזקות יחד על ידי דיסקים סחוסיים. ככל שאנו מתבגרים, הדיסקים הללו עלולים להתכווץ או להישחק וזה יכול ליצור רווחים בין החוליות, ואז החוליות מתחככות זו בזו. השפשוף של עצמות אלו עלול לגרום לכאבים עזים בגב התחתון.

 

  • דלקת מפרקים

דלקת פרקים היא מצב הגורם לדלקת ונוקשות במפרקים. זה נגרם לעתים קרובות על ידי זיהום או פציעה, אבל זה יכול להיות גם בגלל גיל  מתקדם.

ישנם שני סוגים עיקריים של דלקת פרקים: דלקת מפרקים ניוונית ודלקת מפרקים שגרונית. דלקת מפרקים ניוונית היא הסוג הנפוץ ביותר של דלקת פרקים והיא פוגעת בעיקר באנשים מעל גיל 50. זה בדרך כלל גורם לכאב במפרקי הידיים, הרגליים, הירכיים, עמוד השדרה, הברכיים והצוואר. דלקת מפרקים שגרונית פחות שכיחה מדלקת מפרקים ניוונית והיא פוגעת בעיקר באנשים בגילאי 40-50 ומעלה. דלקת מפרקים שגרונית יכולה לגרום לדלקת בכל מפרק בגוף, אך בדרך כלל משפיעה על המפרקים הקטנים של הידיים והרגליים תחילה לפני המעבר למפרקים גדולים יותר כגון ירכיים או ברכיים. אחד התסמינים הבולטים של דלקות אלו בגיל מבוגר זה כאבי גב תחתון עוצמתיים.

כמו כן ייתכנו עוד גורמים נפוצים פחות לכאבי גב תחתון בגיל זה.

 

אז מה עושים כשיש כאבי גב תחתון בגיל מבוגר?

אז אם בגיל צעיר יש לנו את הפריווילגיה להישאר בבית ולהמתין שהכאב יחלוף, בגיל השלישי זה פחות מומלץ.

כאשר מופיע כאב גב תחתון משמעותי בגיל השלישי תמיד מומלץ לגשת לבדיקת רופא. כך שגם אם יש בעיה משמעותית יותר, נדע לטפל בה בזמן.

 

כיצד מטפלים בכאבי גב תחתון בגיל השלישי?

ברוב המקרים הטיפול המומלץ יהיה שמרני והוא יכלול:

  • פיזיותרפיה
  • עיסוי
  • הקפדה על פעילות גופנית (גם אם יש כאב כאשר עושים תנועה חשוב להקפיד על פעילות גופנית, זה מחזק את שרירי ורצועות הגב ומעביר את הכאבים מהר יותר)
  • אמבטיה חמה
  • נטילת משככי כאבים או תרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות (במקרה הצורך הרופא ירשום תרופות חזקות יותר, ובמקרים מסוימים הוא אף ימליץ על קבלת זריקות הרגעה היישר לעמוד השרדה)

לרוב הטיפול השמרני יהיה יעיל ויעביר את הכאבים בגב התחתון. אבל במקרים בהם הכאבים לא חולפים, והם מתמשכים תקופה ארוכה וגורמים סבל רב. ייתכן והרופא ימליץ על ביצוע ניתוח לצורך פתרון הבעיה.

 

לסיכום:

  • כאבי גב תחתון יכולים לתקוף בכל גיל, אבל בגיל מבוגר הסיכוי לסבול מכאבים אלו גוברים משמעותית.
  • בגיל השלישי חוליות, שרירי ורצועות הגב נחלשים ולכן לא פלא שזה מתבטא בכאבים עזים בגב התחתון.
  • כאבי גב תחתון בגיל השלישי יכולים לנבוע מהעדר פעילות גופנית מספקת, ישיבה ממושכת מידי, ויציבה לקויה. אך לעיתים הסיבות הן פנימיות ומשמעותיות יותר כגון: פריצת דיסק, היצרות תעלת עמוד השדרה, אוסטאופורוזיס, דלקת מפרקים ועוד.
  • כאשר מופיעים כאבי גב תחתון משמעותיים בגיל השלישי יש לפנות לבדיקת רופא.
  • הטיפול בכאבי גב תחתון בגיל זה הוא שמרני לרוב והוא כולל: פיזיותרפיה, עיסוי, הקפדה על פעילות גופנית, אמבטיה חמה או משככי כאבים.
  • בעת הצורך ובמקרה של כאבי גב כרוניים וקשים, ייתכן והרופא ימליץ על ביצוע ניתוח לפתרון הבעיה.

שאלות נוספות

בחלק גדול מהמקרים ניתן למנוע את כאבי הגב התחתון מראש באמצעות שמירה על פעילות גופנית מתמדת, וביצוע תרגילי חיזוק לשרירי הגב.
כאשר הכאב הוא כרוני ועוצמתי לאורך זמן, והוא לא מגיב לשום טיפול שמרני, יתכן ולא יהיה מנוס מביצוע ניתוח.
אוהד פרלמן
אוהד פרלמן

את כאבי גב התחתון הכרתי עוד בילדות, ולאחר תקופת התמודדות לא פשוטה החלטתי שלא עוד, ובעזרת האתר הזה שהקמתי, אמנע מהרבה מאוד אנשים סבל מיותר,
כיום לאחר שבדקתי שיטות טיפול רבות והשפעתן אני משוכנע שאדע לכוון את הסובלים לטיפול המתאים ביותר ואעשה הכל כדי למנוע את הסבל הזה מאנשים ולשפר את איכות חייהם.

שמים סוף לכאבים והסבל, ומשפרים את איכות החיים שלך!

השאירו פרטים
פוסטים אחרונים

שמים סוף לכאבים והסבל, ומשפרים את איכות החיים שלך!

השאירו פרטים
נעבור לפרטי!
לחיצה משנה מציאות
אהלן שמי אוהד 👋
אני מבין שכאבי הגב מעיקים עליך
אשמח שתפרט לי מעט על ההתמודדות שלך, ומכאן כבר נצעד יד ביד כל הדרך לטיפול המושלם בעבורך.