כאבי גב תחתון אצל נשים – למה נשים סובלות יותר?

רוצים שמומחה גב מומלץ מטעמינו, יצור איתכם קשר כדי לגדוע את הסבל? – פנו אלינו כעת.

כאבי גב תחתון תוקפים את כולם ללא הבדל דת גזע מגדר או גיל. בסך הכול סובלים מכאבי גב תחתון מעל ל80 % מאוכלוסיית העולם. אבל אי אפשר להתעלם מהעובדה שנשים מתלוננות יותר על כאבי גב תחתון מאשר גברים.
לעובדה שנשים מתמודדות יותר עם כאבי גב תחתון קשים יש הסברים שונים, לא אצל כל הנשים הסיבה היא אחידה. אצל חלקן הכאבים יופיעו רק בתקופות ספציפיות, ואצל חלקן הכאבים יהיו כרוניים ממש.
כך או כך, דבר אחד ברור. נשים לא אמורות להשלים ולחיות עם כאבי גב תחתון. הן יכולות בהחלט לנצח את הכאבים אחת ולתמיד.
על כל מה שמעניין וחשוב לדעת על כאבי גב תחתון אצל נשים במאמר הבא.

כאבי גב תחתון אצל נשים

תוכן עניינים

קצת רקע על כאבי גב תחתון

יש סיבה טובה לכך שכאבי גב תחתון הם כל כך נפוצים, ומאמללים כל כך הרבה אנשים ונשים. הגב התחתון סוחב על עצמו את כל כובד פלג גוף עליון, וזו משימה לא פשוטה בכלל. וזאת הסיבה שכל עומס עודף קטן שאנחנו מעמיסים על הגב התחתון עלול לגרום לנו לכאבי גב תחתון ברמות עוצמה שונות.

הסיבות הנפוצות לכאבי גב תחתון הן: מאמץ פיזי מופרז, העדר פעילות גופנית, יציבה לקויה, ישיבה ממושכת מידי, התכופפות לא נכונה, השמנת יתר, ומתיחת שרירים. אך לעיתים כאבי גב תחתון עשויים לנבוע גם מבלט או פריצת דיסק, דלקת באזור עמוד השדרה, ועוד כל מיני בעיות חמורות יותר או פחות. במיעוט המקרים כאבי גב תחתון נובעים מבעיות פנימיות משמעותיות ואף מסוכנות בגוף שלא תמיד קשורות ישירות לגב התחתון, במקרים אלו כאבי גב תחתון מהווים רק סימפטום לבעיה האמיתית והפנימית.

לרוב כאבי גב תחתון חולפים מעצמם תוך כשבועיים, ואין כל צורך בהתערבות רפואית. אבל חלק מהאנשים שחוו פעם אחת אפיזודה של כאבי גב תחתון עשויים לסבול מכאבים כאלה שוב בעתיד, כאשר אצל חלקם זה הופך להיות כרוני ממש.

על כאבי גב תחתון רגילים ניתן להקל על ידי ביצוע תרגילי חיזוק לשרירי הגב, עיסוי, פיזיותרפיה, אמבטיה חמה, משככי כאבים ותרופות נוגדות דלקת, ועוד.

אך במקרים מסוימים יש לפנות לבדיקת רופא כאשר מופיעים כאבי גב תחתון, כדי לשלול או לאמת מצב בעייתי יותר בעמוד השדרה או בחלקים אחרים בגוף. אז במקרים הבאים יש לפנות לבדיקת רופא: כאשר הכאבים לא חולפים תוך שבועיים, כאשר הכאבים מקרינים לבטן, למפשעה, לעכוז לרגליים, או כאשר יש איבוד שליטה על הסוגרים.

נשים עשויות לסבול יותר מכאבי גב תחתון בגלל כל מיני סיבות, עליהן נרחיב כעת.

שמים סוף לכאבים והסבל, ומשפרים את איכות החיים שלך!​ השאירו פרטים​!!!

 

למה נשים סובלות מכאבי גב תחתון?

כאבי גב תחתון אצל נשים יכולים להופיע ממגוון סיבות. זה יכול להיות תלוי בשינויים אנטומיים או הורמונליים בגוף בתקופות מסוימות, ולעוד גורמים נוספים.

 

והנה הגורמים העיקריים לכאבי גב תחתון בקרב נשים:

 

  • הריון ולידה

זה הרי ידוע שתהליך ההיריון הוא לא פשוט בכלל. ואחת ההשלכות הפחות נעימות שלו זה כאבי גב תחתון עזים. למה זה קורה? זה יכול לנבוע משלל סיבות:

  1. הבטן גדלה עוד ועוד במהלך ההיריון, והמשקל של העובר מושך את הגוף מעט קדימה ומעמיס ומכביד על עמוד השדרה.
  2. במהלך ההיריון משחרר הגוף הורמונים שתפקידם להרפות ולהרחיב את רצועות ושרירי הגב התחתון במטרה לעשות מקום לעובר המתפתח. אבל ההרפיה הזו של הרצועות גם לא מאפשרת להן לתת את התמיכה הנדרשת לעמוד השדרה, שבאופן פרדוקסלי זקוק לתמיכה זו יותר דווקא בתקופת ההיריון.
  3. תהליך ההיריון לא תמיד מאפשר המשך פעילות גופנית רגילה. מה שאומר שהאישה ההרה נמצאת יותר בבית, יושבת, שוכבת, ובקיצור לא פעילה מספיק פיזית. שרירי הגב התחתון מטבעם נחלשים ומתנוונים כאשר לא נעשה איתם שימוש, ולכן הם לא תמיד מצליחים לספק את התמיכה הבסיסית לעמוד השדרה. והתוצאה היא איך לא? כאב בגב התחתון בהריון.

 

  • המבנה האנטומי של גוף האישה

האנטומיה של האישה שונה מזו של הגבר. לנשים יש ירכיים רחבות יותר ואגן צר יותר, מה שאומר שמרכז הכובד שלהן גבוה יותר והן נוטות יותר לחוות כאבי גב תחתון.

כמו כן נשים צריכות להיות מסוגלות ללדת. המשמעות היא שעמוד השדרה והאיברים הנוספים באזור הזה של הנשים גמיש יותר מעמוד השדרה והאיברים של הגברים, מה שהופך את הגב התחתון של הנשים לפגיע ונרפה יותר, ולכן הן עלולות לחוות יותר התקפי כאב בגב התחתון.

 

  • מחזור

מחזור יכול לגרום לכאבי גב תחתון רק אצל חלק מהנשים. מעריכים שזה נגרם בדרך כלל מהורמון הפרוגסטרון, שמשתחרר במהלך הווסת ומרפה את הרצועות והשרירים באזור האגן, מה שמוביל לרפיון המפרקים ולחוסר יציבות.

 

  • אורח חייהן של נשים

על אף הרצון ליצור עולם שוויוני יותר בין נשים לגברים, העובדה בשטח היא שאורח חייה של אישה שונה מזה של הגבר בחלק גדול מהמקרים.

ולכן בעוד גברים עובדים יותר בעבודות פיזיות השומרות את הגוף בכושר מתמיד, נשים עובדות יותר בעבודות משרדיות מה שגורם להן לשבת לאורך שעות רבות על הכיסא, ולא להיות פעילות גופנית כנדרש. וכידוע שהעדר פעילות גופנית מספקת, וישיבה ממושכת מידי על כיסא הן מהגורמות המובילות ביותר לכאבי גב תחתון.

כמו כן נשים באופן עובדתי מטפלות יותר בילדים, אם זה הילדים שלהן עצמן, או שהן משמשות כגננות ומטפלות בקטנטנים. כך או כך ההתעסקות עם ילדים דורשת מהנשים להתכופף שוב ושוב, והתכופפות החוזרת ונשנית הזו היא גרועה לעמוד השידרה, והיא גורמת לכאבי גב תחתון.

 

  • נעילת נעלי עקב

נשים נוטות ללבוש לעיתים קרובות נעלי עקב, ואלה עלולות בהחלט לגרום לכאבי גב תחתון. כאבי גב תחתון שנגרמים מנעלי עקב נובעים מהיציבה הלא טבעית שהנעליים יוצרות. כאשר אנו נועלות אותן, עלינו לעמוד על בהונותינו ולאחר מכן לדחוף את משקלנו על כדורי הרגליים. זה גורם ללחץ רב על הגב התחתון ועלול להוביל לכאבים באזור זה.

הכאבים בגב התחתון נגרמים בעיקר מנעילת נעלי עקב לפרקי זמן ממושכים. הדבר עלול לגרום למתח שרירים אשר מוביל לנוקשות וכן לשרירים כואבים אשר יובילו בסופו של דבר להתכווצויות שרירים והתכווצויות באזור הגב התחתון.

 

אז כיצד ניתן למנוע ולהקל על כאבי גב תחתון אצל נשים?

 

פעילות גופנית – תמיד ובכל מצב.

לא משנה באיזה מצב אתן נמצאות תקפידו מאוד על פעילות גופנית. אם אתן עובדות כל היום, תמצאו את הזמן בערב ללכת לחדר כושר, לבריכה, לעשות ריצה או תרגילי חיזוק לגב התחתון.

גם ואולי בעיקר לנשים הריוניות מומלץ להקפיד עד מאוד על פעילות גופנית ותרגילים לחיזוק הגב התחתון. לנשים בהריון מומלץ להתייעץ עם פיזיותרפיסט לצורך קבלת תוכנית עבודה מותאמת אישית לחיזוק שרירי ורצועות הגב. אך כמובן שאין לבצע פעילות גופנית חריגה במצב מיוחד זה ללא התייעצות עם הרופא המלווה של ההיריון.

 

להתכופף ולשבת בצורה נכונה.

נכון, אין ברירה אנחנו חייבות להתכופף לילדים אבל בואו נעשה את זה בצורה נכונה ובטוחה: יש להתכופף עם גב זקוף כאשר רק הברכיים מתכופפות, ולקצר את זמן ההתכופפות למינימום האפשרי. תקפידו לחתל ולהלביש את התינוקות על משטח גבוה, שלא ידרוש ממכן להתכופף.

כמו כן אם אתן עובדות בעבודה הדורשת ישיבה ממושכת. תקומו מידי כמה זמן למספר דקות התרעננות. תסתובבו קצת תמתחו את הגב ותחזרו לשבת. וצורת הישיבה עצמה צריכה להיות כזו: לשבת עם גב זקוף, כפות הרגליים ישרות על הרצפה, וכתפיים רפויות. כמו כן מומלץ להכניס מגבת או כרית קטנה בין הגב התחתון למשענת הכיסא.

 

תרדו מנעלי העקב.

נכון שקשה לדמיין אירוע ללא נעלי עקב. אבל אם בריאות הגב התחתון שלכן חשובה לכן, תצמצמו את השימוש בנעלי עקב למינימום האפשרי. וגם כאשר אתן נועלות את נעלי העקב, תורידו אותן מידי פעם למספר דקות. בשום אופן אל תצעדו בנעליים ההרסניות האלה שעות ארוכות ברצף.

 

טיפול בכאבי גב תחתון בזמן מחזור.

במקרה זה מומלץ לנוח ולהמעיט בפעילות מאומצת בתקופה זו. כמו כן ניתן להקל על הכאבים על ידי אמבטיה חמה, או הנחת חבילת קור על האזור הכואב. במידה ואתן סובלות תדיר מכאב גב תחתון במחזור, תפנו לרופא לקבלת המלצה למשככי כאבים המתאימים לכם.

 

לסיכום:

  • כאבי גב תחתון תוקפים את כל שכבות האוכלוסייה, אך נשים עשויות לסבול יותר מהם. הסיבות לכך שנשים סובלות יותר מכאבי גב תחתון הן מגוונות והן כוללות בין היתר: שינויים אנטומיים והורמונליים בגוף בזמן תהליך ההיריון, העדר פעילות גופנית מספקת בהיריון, מחזור, עבודות משרדיות הגורמות לאורח חיים נטול פעילות גופנית, וישיבה ממושכת מיד, התכופפות לילדים בצורה לא נכונה, ונעילת נעלי עקב.
  • נשים יכולות למנוע את כאבי גב תחתון שלהן בין היתר באמצעות הקפדה על פעילות גופנית, ישיבה והתכופפות בצורה נכונה, ואי נעלית נעלי עקב.
  • במקרה של כאבי גב תחתון בעת מחזור יש לנוח, לעשות אמבטיה חמה. ובמקרה הצורך לקחת משככי כאבים מתאימים.

שאלות נוספות

במידה וכאבי גב תחתון הופכים להיות כרוניים, ייתכן ויש סיבה פנימית בגוף לכך, שצריך לטפל בה בהקדם, לכן חשוב לפנות לרופא.
כן. זה בהחלט יכול לקרות. זה יכול להיות בגלל ישיבה ממושכת בכיתה, או מהשתוללות פיזית האופיינית בגילאים אלו.
אוהד פרלמן
אוהד פרלמן

את כאבי גב התחתון הכרתי עוד בילדות, ולאחר תקופת התמודדות לא פשוטה החלטתי שלא עוד, ובעזרת האתר הזה שהקמתי, אמנע מהרבה מאוד אנשים סבל מיותר,
כיום לאחר שבדקתי שיטות טיפול רבות והשפעתן אני משוכנע שאדע לכוון את הסובלים לטיפול המתאים ביותר ואעשה הכל כדי למנוע את הסבל הזה מאנשים ולשפר את איכות חייהם.

שמים סוף לכאבים והסבל, ומשפרים את איכות החיים שלך!

השאירו פרטים
פוסטים אחרונים

שמים סוף לכאבים והסבל, ומשפרים את איכות החיים שלך!

השאירו פרטים
נעבור לפרטי!
לחיצה משנה מציאות
אהלן שמי אוהד 👋
אני מבין שכאבי הגב מעיקים עליך
אשמח שתפרט לי מעט על ההתמודדות שלך, ומכאן כבר נצעד יד ביד כל הדרך לטיפול המושלם בעבורך.